Marketing automation – hvor meget har du brug for?

E-mail automation er det mest udbredte område at automatisere på, men brugen af lead scoring, chatbots og Social Media automation er stigende i langt de fleste brancher.

Der findes meget marketing automation-software og de har alle sammen et væld af funktioner. Men hvilke funktioner har du brug for, hvad skal du have styr på og hvad bør du vide før du investerer i marketing automation? Vi fokuserer i denne artikel ikke på bestemte løsninger men omtaler funktioner, der er velkendte inden for marketing automation.

Eksempler på marketing automatisering

E-mail marketing
  • A/B-testing, hvilken version af nyhedsbrevet virker bedst? Nyhedsbreve der sendes ud individuelt, baseret på den enkelte modtagers åbningsrate.
  • Drip-content, automatiseret mail-sekvenser, sendes i takt med brugerens adfærd.
Social media management
  • Eksekvering og overvågning af annoncekampagner på flere platforme.
  • Automatisk udskiftning af annoncer baseret på successrate.
  • Social listening, følg og reager automatisk på interaktioner på alle jeres opslag og når jeres produkt eller brandnavn eller udvalgte keywords nævnes andre steder på sociale medier.
CRM (Customer Relationship Management)
  • Marketing automation kan indbefatte et CRM-system, der giver mulighed for integration med eksisterende CRM-løsning til kontrol over dine kunderelationer. Det skaber direkte forbindelse mellem marketing og salg, så du fx får besked når et lead bliver et ”hot lead”, som en sælger bør være opmærksom på.
Blogging

Overvåge diverse opslag på forskellige platforme og muligheden for at give automatisk respons.

Landing pages

Hosting af landing pages, splittesting og automatisk valg af hvilken version af en landing page, der med størst sandsynlighed passer bedst til den pågældende bruger.

Formularer

Dynamiske formularer, der tilpasses live afhængigt af bruger og indtastning.

Lead management: Monitorér besøgende og eksisterende kunders adfærd på dit website. Kvalificér leads ved brug af lead scoring.

Marketing analyse

Overvåg samtlige kampagne resultater og øvrig performance på website, e-mails med videre.

 

Softwarepriser fra $39 pr. måned

Leverandører af software til marketing automation vil fortælle dig, at det er nemt at bruge deres system og at du kan starte småt, at det er ikke svært og så videre. Men det kræver et godt forarbejde inden rejsen begynder, ellers risikerer du at vælge en forkert løsning. Det er ikke nødvendigvis prisen på softwaren, der risikerer at ende galt, men nok nærmere den tid du kommer til at bruge på opsætning. Det vil blandt andet sige e-mails, landing pages og tilknytning til jeres CRM-platform. Det kan efterfølgende vise sig, at den valgte løsning ikke er rigtig til behovet i din virksomhed.

 

Lav en marketingstrategi der virker

Er der ikke lagt en strategi og er ambitionsniveauet ikke sat på forhånd, kan automatisering nemt ende i frustration og i værste fald give kunderne en dårlig oplevelse. I får måske registreret jeres leads forkert, til stor irritation for kunden – og salgsafdelingen, der begynder at kontakte kunder, som ikke er klar til salg. Eller som allerede er videre i rejsen. Det er ganske enkelt ikke nok at ønske sig flere leads og højere konverteringsrate.

 

Lead scoring, chatbots, machine learning?

I stedet for først at fokusere på funktionerne, så start med at få det fulde overblik over kunderejsen. Mange virksomheder tror at de kender kunderejsen. Men her er det værdifuldt at foretage et reality check. Tal med jeres kunder. Det kan være dyrt og tidskrævende at lave en statistisk korrekt kundeanalyse. Men taler I blot med en lille mængde kunder, så vil med stor sikkerhed få nye indsigter, som er væsentlige i et automatiseret flow.

 

Marketing automation kræver god planlægning

 

Behov for automatisering er vidt forskellige

I en webshop hvor kunderejsen er kort, kan det være oplagt at benytte en chatbot, så kunden kan få afdækket sine spørgsmål, her og nu.

I en produktionsvirksomhed, der leverer mere komplekse produkter, kræver det måske adgang til mere viden og en personlig afdækning af, hvad kundens eksakte behov er, inden der kan træffes beslutninger.

I en servicevirksomhed vil der formentlig være andre behov. Få afdækket alle kundens behov undervejs og læg en strategi for, hvordan I bedste kan agere på de forskellige tidspunkter i kunderejsen.

Skal det fx være autoresponder-mails, der er tilpasset indhold på jeres website, afhængigt af kundens profil og adfærd? Hvornår kan I svare med en automatisk mail og hvornår skal en tekniker eller anden ekspert kontakte leadet – den potentielle kunde?

9 spørgsmål, din virksomhed bør have styr på:

  1. Hvad er jeres ambition, hvad vil I gerne opnå med automatiseringen?
  2. Hvilken værdi vil I gerne skabe for jeres leads/kunder?
  3. Er kunderejsen kortlagt også de atypiske kunder?
  4. Hvilke platforme passer til jeres kunders og jeres behov?
  5. Benytter I jer af content marketing og har I behov for det?
  6. Er jeres kunder segmenteret?
  7. Har I et CRM system og er data om kunderne opdateret?
  8. Hvor mange aktive modtagere har i på jeres nyhedsbrev?
  9. Hvor meget tid og ressourcer kan I afsætte til implementeringen?

Website, Facebook, Instagram og nyhedsbreve

Valget at salgskanaler skal ideelt set passe til jeres kunders adfærd og forventninger, men først og fremmest passe til jeres virksomhed og produkt. Der er mange måder at være tilstede på sociale medier. Man kan være der for at servicere sine kunder, eller levere godt indhold/content til starten af salgstragten.

Det kræver konsistens at blive synlig og her giver marketing automation god mening, så man fx kan bruge en dag eller to hver måned hvor man skriver sit indhold og så benytter automation til at duplikere indhold til flere forskellige sociale medier og sende ud på planlagte tidspunkter.

 

Brug content marketing til at sælge mere

Er der tale om en B2B-produktvirksomhed, der fx producerer ventiler, så kan det være svært at skabe spændende indhold, som produktblade ikke nødvendigvis er. Og uden appellerende indhold, kan det være svært at dække alle faser i kundens rejse.

Hvis du kan genkende det fra din egen virksomhed, kan du fokuserer på andre områder end produktets specifikationer. I kan måske fortælle om, hvordan I sikrer kvaliteten, hvor leveringsstabile I er eller hvor unik en kundeservice i leverer.

Er er tale om B2C-virksomhed, som fx sælger sportsudstyr eller ting til hjemmet, så er der masser at tage fat på i forhold til at vække interessen hos modtageren. Her tænker mange virksomheder kun frem til punktet, hvor kunden køber. Men hvad skal der fx ske efter købet, hvordan giver vi kunden lyst til at handle hos os igen. Der er masser af muligheder for at give kunder inspiration til, hvordan de bruger produktet optimalt, og hvordan andre produkter fra din virksomhed kan give endnu bedre oplevelser og resultater.

 

Hvor meget funktionalitet har I brug for?  

CRM salgskapacitet

Flere marketing automation-løsninger har indbygget CRM-system, med lead scoring og avanceret tagging af leads muligheder. Andre har ikke indbygget CRM og forventer at du har et i forvejen, der kan integreres med.

E-mail-kapacitet

Alle marketing automation-løsninger har email som en del af funktionerne. Ikke alle er dog lige gode. Har du brug for drip kampagner (hvor mails sendes ud efter planlagt interval) har du brug for A/B testing af overskriftlinjen i dine mails? Eller segmentering af dine mails til forskellige målgrupper?

Content kapacitet

Har I behov for at oprette landing pages, webinarer og andre former for indhold, der skal sendes ud til jeres kontakter? Selvom de fleste automation værktøjer gør det mulig, så er nogle lettere end andre og nogle mere avanceret.

eCommerce kapacitet

Sælger I produkter online? – nogle automation værktøjer kan integreres direkte til jeres eCommerce platform.

Social media kapacitet

Nogle marketing værktøjer integrerer med Facebook og Twitter, og gør det muligt for jer at kontrollere annonce kampagner. Nogle tilbyder social media monitorering, at f.eks. hive kommentarer på sociale medier ind i CRM systemet. De funktioner vil som regel være gode at have, men det er ikke givet at I har det behov. Installation og instruktion

Det bør overvejes hvor lang tid det vil tage at implementere og hvad den totale pris vil være. Det er sjældent opgivet på leverandørernes websites hvad den del vil koste.

 

Nogle af de mere avancerede automation muligheder

Lead scoring

Handler om at tracke kundens adfærd og give point ud fra det, på den måde har man altid et overblik over hvilke besøgende der måske er tæt på en købsbeslutning. Og systemet kan give sælgeren en liste over hotte leads. Afhængigt af hvilken historik og oplysninger man har på leadet, kan der måske tages direkte kontakt.

Tagging

Bruges til segmentering og kvalificering af kunder og besøgende på websitet. Man benytter adfærds baseret tagging, som kan være baseret på hvor ofte de åbner et nyhedsbrev eller hvilke produkter de klikker på. Og action baseret tagging som f.eks. download af brochure eller køb af vare.

Social media automation

Masser af muligheder, hvis I er meget aktive på sociale medier. Automation kan f.eks. duplikere jeres Facebook opslag til andre sociale medier. I kan skrive månedens opslag på én gang og automatisere udsendelsen på udvalgte tidspunkter. Annoncekampagner på tværs af socialemedier, kan planlægges, igangsættes og overvåges. Social listening er meget populært, i stedet for at skulle overvåge ethvert af jeres opslag på sociale medier manuelt, så kan I med automation overvåge flere platforme og give automatisk respons afhængigt af brugernes adfærd. Og give jer når dit brandnavn eller produkt nævnes og bestemte hashtags dukker op. Så I kan deltage i debatten når det er relevant også i andre åbne forums end jeres egne.

 

Konklusion

Der findes software løsninger til hver enkel marketing automation funktion, om det gælder email automation, landing pages, social media, lead scoring osv. Og så findes der de samlede løsninger der har det meste i en løsning. Start med at afdække hvor godt jeres kunder er serviceret i dag og kig på jeres tidsforbrug i forhold til marketing. Automation skal først og fremmest sikre jeres kunder for hurtig og relevant respons. Og for jer som virksomhed give bedre overblik og frigive ressourcer til mere værdiskabende opgaver.

Så vær helt bevist om hvad jeres behov er her og nu og tænk I hvad der kunne være behov for på længere sigt. Det kan som sagt være kostbart at skulle skifte løsning, fordi løsningen ikke dækkede alle behov, eller så avanceret at det gør det tidstungt at skulle sætte sig ind i.

 

Eksempler på nogle af de mest anvendte løsninger

Der findes et utal af andre løsninger. Medit Consult anbefaler ikke specifikke løsninger og som uvildige konsulenter stræber vi altid efter at finde den løsning der passer bedst til jeres behov.

Disse links er blot eksempler

 
 
 

Kontakt Medit Consult

Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA og Googles Privatlivspolitik og Servicevilkår er gældende.